Les dokáže rozohrať všetky možné nálady – od sviežo voňavých jarných, tropicky teplých letných, nadprirodzene farbistých jesenných, mrazivo chladných zimných, slnečných radostných, až po tmavé pochmúrne, cintorínske tklivé. Hmlisté šero s hrobmi polámaných a povyvracaných stromov pripomína údolie smrti. Les je však živý systém, v ktorom staré, vysilené organizmy i tie s podlomeným zdravím odumierajú, aby uvoľnili priestor životu novému. Z hrobov jednotlivých kmeňov padlých v nerovnom boji s prírodným živlom povstáva v priebehu niekoľkých rokov nový život v podobe malých semenáčikov, ujímajúcich sa na vhodnom substráte z mŕtveho dreva vo veľkých množstvách. Stromové klíčky a semenáčiky na mŕtvom dreve sú zárukou zachovania kontinuity života lesa. V stáročnej lesnej katedrále nájdeme aj cintoríny zlomov a vývratov stromových „matuzalemov“, pomníky ktorých prekrásne dekorujú vence z divotvorných a krikľavo nalíčených plodníc drevokazných húb, stielky pionierskych lišajníkov, vankúšiky vždyzelených machov, ako aj geniálnou kvetinárkou prírodou skvostne naaranžované kytice bujného papradia.
V posvätných zátišiach prastarých lesných katedrál sa rozhosťuje priam nebeské ticho, ktorého sa tu môže návštevník vrchovato nasýtiť. Priam v absolútnej mĺkvote lesného chrámu možno super citlivým srdiečkovým fonendoskopom dokonca započuť radostný šelest, plesanie a chorál iba zdanlivo nemých kvetov a stromov, ktoré sa neobyčajne tešia z pozemského života tu v časnosti.
Lesnatý slovenský chotár s ostrovčekmi bukových, jedľovo-bukových, smrekovo-bukovo- jedľových a smrekových pralesov, na scénach ktorých účinkuje od doby ľadovej vzácny operený reliktný činoherec hlucháň hôrny. Odľahlé lokality v Belianskych, Vysokých, Západných a Nízkych Tatrách, Malej a Veľkej Fatre, Kremnických vrchoch a Slovenskom Rudohorí, na Poľane, Muránskej planine, Branisku, v Chočskom pohorí, Levočskom pohorí, Spišskej Magure, Oravskej Magure, na Babej hore, Piľsku či v Slovenských Beskydách predstavujú na úsvite tretieho milénia posledné lesné amfiteátre, na javiskách ktorých z krížom-krážom pováľaných, zamachnatených kmeňov stromov títo pamätníci chladných glaciálov hrávajú počas jarnej a jesennej divadelnej sezóny pod baldachýnom hviezdnatých nebies ešte stále aj na prahu dvadsiateho prvého storočia ľúbostné scénky s fascinujúcou choreografiou, vyrážajúcou každému divákovi prítomnému v hľadisku lesného divadla dych. Hlucháň, tento najväčší lesný operenec, právom sa honosiaci titulom zaslúžilého i nadnárodného vtáčieho umelca, dostal od svojho Stvoriteľa dávno na počiatku sveta doživotné angažmán v Slovenskom nadnárodnom divadle zvanom panenská podkrivánska Záhrada Eden.
Na rozmanitých lesných pódiách účinkujú hluchání snúbenci v nealternujúcich rolách. Svoje jedinečné zásnubné predstavenia vedia dokonale odohrať tak pod hviezdičkovou oblohou s rožkatým alebo guľatým mesiačikom, ako aj v snehovej metelici, keď z hľadiska na javisko lesného divadla vôbec nedovidieť, či počas burácania vetriska, keď si zasa človek ani len vlastného slova nepočuje a nieto ešte, aby jeho nedokonalé, navyše ešte k tomu hrubou vrstvou nečistôt zanesené zvukovody zachytili tichučký prednes hluchánej ľúbostnej poézie, ktorého stereofonické nasnímanie párovým sluchovým orgánom býva problematické aj pri vynikajúcich akustických podmienkach, nenarušených čo i len tichučkým šelestom lístia od jemného vánku či nenápadným šumom z cupotu dažďových kvapiek.
Je na nás ľuďoch, aby sme tieto lesné nadnárodné divadelné scény zachovali do ďalekej budúcnosti a aby raz ich účinkujúci boli s nami oslávení v nebesiach.